[RC] Srodek ciezkowci a sabilnosc w locie silnikowym i bez
Marciu11 - Viper
2003-11-03 22:11:08 UTC
Z glebin modelarni ...

Witam
Mam pytanie do znawcow tematu SC

Wedlug producenta SC w Zefirku E wychodzi 60mm od krawedzi natarcia.
Skuszony ostatnia dyskusia na forum na temat SC odpalilem program i
chcialem to sprawdzilc. I wyszlo mi:

16% - 61,8
8% - 76,2

Do tego mam taki oto efekt podczas latania przy serwisowym ustawieniu
(60mm).
Gdy lece na silniku szybowiec zadziera nos do gory (przy gazie na
okolo 60% jest ok) Ale przy locie szybowcowym musze sciagac i to ostro
ster wysokosci inaczej model nos w dol.

Moge prosic o jakas porade wzgledem tego? Moze lepie SC zastosowac na
8% i dac na 76mm? Silnik jest w sklone 3stop w dol wedlug -
instrukcji.

MarCiu

Ps. Jak by byly komus potrzebne dane to:

rozpietosc 1,5m
cieciwa 18cm
od platu do ogona 48cm
szerokosc statecz. 12,5cm/2cm (zaokraglony)
dlugosc statecz. 41,5
--
Pozdrowienia,
Marciu11 mailto:***@o2.pl
http://forum.onet.pl
Robert 'Heyoan' Gadomski
2003-11-04 12:11:28 UTC
Post by Marciu11 - Viper
Moge prosic o jakas porade wzgledem tego? Moze lepie SC zastosowac na
8% i dac na 76mm? Silnik jest w sklone 3stop w dol wedlug -
instrukcji.
1. Zwieksz jeszcze bardziej wyklon w dól.
2. To motoszybowiec prawda? Wytrymuj model tak, aby w locie szybowym lecial
poziomo, a na silniku nieco zadzieral (tego nie unikniesz). Rozsadniej jest
korygowac sterem krótki lot silnikowy niz zasadniczy lot szybowy.
Nie popre tego uzasadnieniem ale IMHO róznica w zachowaniu na silniku i bez
nie jest zwiazana z polozeniem srodka ciezkosci a jedynie z wyklonem i
polozeniem silnika wzgledem plata.
Pozdrawiam,
Robert
p***@WYTNIJTOpoczta.onet.pl
2003-11-04 12:45:38 UTC
Post by Robert 'Heyoan' Gadomski
1. Zwieksz jeszcze bardziej wyklon w dól.
Witam.
Ja w kwestii nazewnictwa.
Skłon silnika to pochylenie w dół.
Wykłon silnika to pochylenie w bok.
Jwżeli jest inaczej to proszę mnie poprawić.Paweł S.Pozdrowienia.
p***@WYTNIJTOpoczta.onet.pl
p***@poczta.onet.pl
2003-11-04 13:03:43 UTC
Post by p***@WYTNIJTOpoczta.onet.pl
[...]
Przepraszam.Taka ilość powtórzeń nie była zamierzona.Paweł S.
Robert 'Heyoan' Gadomski
2003-11-04 14:04:25 UTC
Przepraszam.Taka ilo¶æ powtórzeñ nie by³a zamierzona.Pawe³ S.
Ale za to dobrze mi utrwali³a w³asciwe nazewnictwo ;)))))
Pozdrawiam,
Robert
p***@WYTNIJTOpoczta.onet.pl
r***@gmx.com
2003-11-04 20:03:17 UTC
Post by Robert 'Heyoan' Gadomski
Rozsadniej jest
korygowac sterem krótki lot silnikowy niz zasadniczy lot szybowy.
Poza tym jak jestes leniwy to mozesz w Cockpicie domiksowac droche steru w dol
do draga gazu, wlasnie w celu skorygowania tej tendencji. Mikser na to jest
dostepny.

Pozdrawiam

Alex
Piotrp_de
2003-11-04 12:31:58 UTC
Post by Marciu11 - Viper
[...]
Cześć!

Nie wiem, ale przypuszczam że ten motoszybowiec ma silnik z przodu...

Ale i tak. Oblataj napierw bez silnika tak, jak opisane jest to w artykule na
mojej stronie. Będziesz podczas tegoż, z pewnością musiał fazę lotu
silnikowego podpierać sterem. Dopiero po tym zajmij się ustawianiem kątów
silnika. Nigdy nie zmieniaj dwóch parametrów na raz (np. środka ciężkości i
kąta zaklinowania czy skłonu silnika). Tak więc gdy po oblataniu bez silnika
w locie poziomym dasz pełen gaz, model musi przejść na łagodne wznoszenie i
nie powinien wymagać korekcji wysokością. Czym bardziej model zadziera, tym
większym kątem ochylenia silnika musisz korygować i odwrotnie. Tak samo na
kierunkowe odchyłki lotu. Te 8% czy 16% podawany przez ten programik, to są
wartości pomiędzy którymi powinien znaleźć się środek ciężkości. I tak do
modelu termicznego powinienećbyć bardziej w oklicy 16 niż 8%.

Powodzenia Piotr

http://www.piotrp.de
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl
w***@poczta.onet.pl
2003-11-04 19:00:26 UTC
Witam.
Moze i ja kilka słów dodam...
akurat zadzieranie zalezy od położenia sc... -i to mocno zależy...
-zwłaszcza w motoszybowcach o duzej doskonałosci -górnoplatach -przy nosnym
profilu szybowcowym, sporej rozpietosci i dość silnym napedzie
jeżeli SC jest mocno z przodu -i jest spory zapas stateczności około 15% lub
wiecej -to żaden skłon -wyklon czy poklon (niezależnie jakby to nazywać)
silnika nic nie pomoże...
przerabialem to już w praktyce...
model fantasy 2 -1,8m rozpietości 1,4kg wagi -pieknie lata -ale do ciągu 600g -
przy 800 już jest cieżko -a powyżej 800g zaden skłon -nawet 20 stopni nie jest
w stanie zapobiec gwałtownemu zadzieraniu...(znaczy praktycznie wykonaniu
pętli po dodaniu gazu...)
-o co chodzi?
model cieżki na dziób -aby leciał poziomo -musi mieć dość znacznie wychylony
do góry ster wysokosci -lub podobnie wklejony caly statecznik -model leci
wolniej -na wiekszych katach natarcia -wtedy środek parcia (czy jak to
zwał ...inny punkt "zaczepienia" siłu nosnej) przesuwa sie do przodu...

model leci w stanie równowagi z lekko uniesionym dziobem -dodanie gazu owocuje
przede wszystkim tym,ze struga zasmigłowa trafia w statecznik wysokosci -
praktycznie cały -i odchylana poprzez niego powoduje gwałtowne dociśniecie
ogona -co powoduje,ze model staje dęba -aby to zrównoważyć sklon silnika
musiałby być rzedu 45 stopni!!! pełen wiatr od smigla uderzajac w całą
powierzcznie statecznika i generuje spora siłę działającą na długim ramieniu -
odległość ogona od sc jest duża... -aby to zrównowazyć składowa ciagu
prostopadła do osi modelu ( od rozkladu siły ciągu wskutek skłonu mozna to
zrzutować na osie równoległą i prostopadłą do osi modelu) -ta składowa musiała
by być kilkakrotnie wyższa od sily dzialajacej na ogon modelu (bo ta siła
działa na krótszym ramieniu -zawyczaj nos modelu -i smigło na nim jest
znacznie blizej SC niż ogon!!!)
dlatego modele o dużym zapasie stateczności zadzieraja zawsze -przy słabym
napędzie mozna to złagodzić skłonem silnika przy silnym napedzie nie da rady -
pozostaje albo oddawać drąga -albo przetrymowywać model -idealną sprawą są
mixery wysokości z gazem... -a najlepiej nieco cofnąć sc -zmniejszyć zapas
stateczności -ale niejako przy okazji zmniejszyć ujemność statecznika wys (lub
wychylenie płetwy wysokosci w górę)-ścislej umozliwić lot szybowy w stanie
równowagi z mniej wychylonym sterem wysokosci -lub wklejonym na mniej ujemne
katy statecznikiem... -wtedy model ma zdecydowanie mniejsze tendencje do
zadzierania...
dodam,ze model prawie niestateczny -z nosnym statecznikiem i z SC mocno z tyłu
zachowuje się -lub ściślej może się zachowywać odwrotnie -dodanie gazu może
powodować tendencje do nurkowania...
spore znaczenie ma też czy rozmawiamy o górnoplacie -czy o dolnoplacie -ale to
już temat innej bajki...
Pozdrawiam.
Witek
p***@WYTNIJTOpoczta.onet.pl
2003-11-04 20:26:46 UTC
Post by w***@poczta.onet.pl
Post by w***@poczta.onet.pl
[...]
Z mojego skromnego doświadczenia wypracowałem sobie własnie taki sposób.
Do lotu silnikowego trymuję ster wysokości lekko w dół a potem w locie
ślizgowym powracam do poprzednich ustawień.Oczywiście wczesniej model musi być
dobrze oblatany.Momentami pomagam sobie oddaniem drążka.Jest to skuteczny
sposób ale cały czas mam wrażenie,że to nie tak.Tylko dlaczego?Pozdrowienia
Paweł S.
Piotrp_de
2003-11-05 00:00:27 UTC
[...]
Bo to nie jest prawidłowo. Tak jak Witek opisuje, to moim zdaniem model nie
został dobrze oblatany bez silnika. Napewno jest to nie 16% a dobrze koło 25%
stabilności by takie ekstremalne zachowanie wystąpiło. Jak tak jest, to
skontroluj kąty zaklinownia. 2 - 2,5 stopnia wystarczy. Niekiedy nawet
poniżej 1 stopnia jest OK. I wyważ model (czytaj oblataj) do takiego kąta.
Inne działania, jak proponowane miksowanie czy ciągłe korygowanie sterem
wysokości prowadzi do produkowania zbędnych oporów. Przznaję baez bicia że
tak z mikserkiem też mi się zadżało, ale zawsze nieczyste sumienie
doprowadziło do odpowiedniego skorygowania. I nigdy nie miałem takiego
przypadku jak opisał Witek...

Pozdrawiam Piotr
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl
Piotrp_de
2003-11-05 00:09:15 UTC
Post by w***@poczta.onet.pl
[...]
Tu trochę jest nie tak... Statecznik nośny? Gdzie go widziałeś? Najwyżej w
modelach swobodnie latających.

Położenie silnika w stosunku do środka parcia (czyli na wieżyczce, czy w
kadłubie, górnopłat, dolnopłat) ma naturalnie wpływ na taką lub inną reakcję
modelu. Silnik na wieżyczce, musi mieć czasami i skłon ku górze...

Pozdrawiam Piotr