Drut oporowy do styro
Marciu11 - Viper
2004-01-16 23:36:44 UTC
Z glebin modelarni ...

Witam Brac.

Kiedys czytalem o zastosowaniu stuny gitarowej jako drutu oporowego
do wycinarki do rdzeni styropianowych.
Przeszukalem gogle ale jakos nie trafilem na ten watek.
Czy moglby mi ktos, albo przypomniej ten temat albo odpowiedziec w
jakie struny sie zaopatrzyc? jakos prostowanie odwinietego drutu z
grzejnika mi nie idzie. Kruche to to jakos i rwie sie co kawalalek.

MarCiu
--
Pozdrowienia,
Marciu11 mailto:***@o2.pl
Tomasz Aleksinski
2004-01-17 07:32:00 UTC
Post by Marciu11 - Viper
[...]
Tu w USA mozna kupic w sklepach modelarskich cienki drut niklowo-chromowy
zwany "nichro wire". Taki cienki drut mozna z latwoscia rozgrzac za pomoca
baterii tak, aby mozna bylo nim ciac styropian. Sam zbudowalem sobie z niego i
ramki od pilki wlosnicowej, tymczasowa wycinarke do styropianu - ciela jak
cholera!!! Tylko na koncach drut ten trzeba odizolowac od w/w ramki za pomoca
szklanych koralikow tak, aby prad z baterii nie poplynal przez metalowa ramke,
ale przez ten drut o wiekszym oporze - tylko wtedy sie on rozgrzeje.

Moze i w Polsce w waszych sklepach modelarskich maja taki drut?
Tomasz Aleksinski
2004-01-17 07:37:26 UTC
Post by Tomasz Aleksinski
Tu w USA mozna kupic w sklepach modelarskich cienki drut niklowo-chromowy
zwany "nichro wire".
Przepraszam! Powinno byc "nichrome wire". :-)
TomaszB
2004-01-17 14:19:09 UTC
Post by Tomasz Aleksinski
Tu w USA mozna kupic w sklepach modelarskich cienki drut
niklowo-chromowy
Post by Tomasz Aleksinski
zwany "nichro wire".
U mnie w Białymstoku, w Polsce, można kupić tylko spirale od żęlazka i mieć
zasilacz o wydajności przynajmniej 4 A zeby to rozgrzać do odpowiedniej
temperatury ;(
Marciu11 - Viper
2004-01-17 14:27:01 UTC
Z glebin modelarni ...
Post by Tomasz Aleksinski
> [...]
T> zasilacz o wydajności przynajmniej 4 A zeby to rozgrzać do odpowiedniej

No dokladnie Woj Luboskie warunki podobne. Sprzedawcy wyzywaja od
heretykow jak pyta sie o cos innego poza spiralami :(
Ach Wy szczesliwcy ze stanow!!!
--
Pozdrowienia,
Marciu11 mailto:***@o2.pl
Mariusz
2004-01-17 14:55:48 UTC
Witam!
Post by Tomasz Aleksinski
zwany "nichro wire". Taki cienki ......
Moze i w Polsce w waszych sklepach modelarskich maja taki drut?
Ha-ha-ha zaśmiała się królewna i poszła prać skarpetki :)))))
Niby jesteśmy w Europie, ale jakby nie całkiem a napewno nie w USA.

Jeśli chodzi o struny gitarowe to można użyć ich do wycinarki. Trzeba
jednak przygotować się na większy prąd przy mniejszym napięciu (coś jak
lutownica transformatorowa).
Pozdrawiam. Mariusz.
Maria
2023-04-24 18:45:03 UTC
W Polsce w sklepach modelarskich raczej nie ma takiego drutu. Można go kupić w firmach które sprzedają drut do ploterów- on występuje pod nazwą KMT - bardzo cieniutki drucik o średnicy 0.25mm .W Polsce i widziałam ,że jest dostępny w sprzedaży w firmie Wertech z Częstochowy. Rzeczywiście ten drut tnie bardzo dobrze. https://www.wertech.pl/
For full context, visit https://www.polytechforum.com/models-pl/drut-oporowy-do-styro-14299-.htm
Pitlab
2004-01-17 09:59:38 UTC
Post by Marciu11 - Viper
jakos prostowanie odwinietego drutu z
grzejnika mi nie idzie. Kruche to to jakos i rwie sie co kawalalek.
Moze to banalne pytanie, ale czy masz nowy drut? Uzywany prawie na pewno
bedzie kruchy. Nie wiem dlaczego, moze to wynik erozji pod wplywem
utleniania sie powierzchni drutu albo kruchosc spowodowana utwardzeniem
przez zahartowanie powierzchni drutu.
Nie próbowalem nigdy prostowac drutu zwinietego w spirale, ale kilka razy
wymienialem spirale w progizu -stad te obserwacje.
Generalnie im mniejsza moc spirali tym drut cienszy, powinien latwiej sie
obrabiac.
Jezeli nie da rady wyprostowac go na zimno, to moze na goraco? Rozpiac go na
ramie, nagrzac do lekkiego swiecenia na ciemno-czerowny kolor i kawalkiem
drewna przejechac po drucie. Tak wlasnie prostuje sie druty na zimno -
przeciagajac przez krawedz np. stolu.

Piotrek.
http://pitlab.webpark.pl
Marciu11 - Viper
2004-01-17 14:47:50 UTC
Z glebin modelarni ...
Post by Marciu11 - Viper
> [...]
P> ramie, nagrzac do lekkiego swiecenia na ciemno-czerowny kolor i kawalkiem
P> drewna przejechac po drucie. Tak wlasnie prostuje sie druty na zimno -

Niestety chcialem odzyskac drut z uzywanej spirali i cudem odawalo sie
odzyskwac kawalki o dlugosci 20-30cm :(
Bede musla zobaczyc jak bedze to wychodzilo z drutem z nowej spirali.

Dzieki MarCiu
--
Pozdrowienia,
Marciu11 mailto:***@o2.pl
Andrzej
2004-01-17 15:55:22 UTC
Post by Marciu11 - Viper
Z glebin modelarni ...
Post by Marciu11 - Viper
> [...]
odzyskwac kawalki o dlugosci 20-30cm :(
Bede musla zobaczyc jak bedze to wychodzilo z drutem z nowej spirali.
Witajcie.
Duzo cieńszy drut niz w spiralach znajdziecie w dużych drutowych opornikach.
Popytajcie w sklepach z elektroniką, lub w zakładach naprawy telewizorów.
A może gdzieś na strychu macie stary lampowy telewizor - w nim powinno byc
kilka takich elementów.
POzdrawiam Andrzej.
Timochenko
2004-01-17 16:34:07 UTC
Post by Andrzej
[...]

W Krakowie można wszelkiego rodzaju druty i taśmy oporowe kupić na ul.
Mackiewicza 5. Firma nazywa się elektrotermia - oto jej adres
www.elektrotermia.com.pl - spróbujcie się z nimi skontaktować może realizują
mniejsze zamówienia.

Pozdrawiam
Paweł
Roman B
2004-01-18 09:07:49 UTC
Chyba mam mały jubileusz !
Poraz dziesiąty to piszę !
Suwmiarka ,sklep ,pomiar średnicy drutu w spirali lub wiarygodna informacja
co do średnicy drutu.Potrzeba pomiedzy 0,25 a 0,4 mm.

Prostowanie :
szprycha, imadło, szczypce
szprycha pionowo zamocowana w imadle
spirala nałożona na szprychę
szczypcami pociągnąć powoli za koniec spirali-drugi koniec ma się OBRACAĆ na
szprysze
Odwinąć w ten sposób potrzebną długość + 20 cm.
Imadło,drut,szczypce
Zacisnąć w szczękach imadła odwinięty drut,energicznie szarpnąć szczypcami
za drugi koniec drutu 2-3 razy.
!!!!! GOTOWE !!!!!!!
zamiast imadła można zaczepic koniec drutu o cokolwiek np.klamkę ale z
aluminium ;-)
Wojtek- mawwo
2004-01-17 20:12:50 UTC
witam
Posiadam drut oporowy do cięcia styropianu o średnicach 0,25mm i 0,35mm
sam go wykorzystuję do
http://www.styro-cnc.republika.pl/
a ponieważ musiałem nabyć całe szpule mama tego na tyle duże , że mogę go
odstąpić
Cena drutu 1zł/mb + przesyłka

Wojtek-mawwo
GG-2734529
***@poczta.fm
501-743-567
DMazur
2004-01-17 16:01:47 UTC
Post by Marciu11 - Viper
Czy moglby mi ktos, albo przypomniej ten temat albo odpowiedziec w
jakie struny sie zaopatrzyc? jakos prostowanie odwinietego drutu z
grzejnika mi nie idzie. Kruche to to jakos i rwie sie co kawalalek.
1. Sa firmy zajmujace sie maszynami pakujacymi, zgrzewarkami: w Poznaniu
moge nawet podac telefoniczny namiar. Tam nabylem mój pierwszy, zbyt gruby,
drut oporowy.
2. Popytac babcie, czy nie ma gdzies zepsutego koca elektrycznego.
Po moich opowiesciach w firmie, ze szukam czegos takiego, nastepnego dnia
kolega przyniósl. Tam sa metry cienkiego drutu, tylko trzeba go rozplatac z
wlókien materialu. Upierdliwe, ale mnie sie udalo ;) Nie testowalem go
jeszcze, ale powinien byc OK.

Pzdr
DMazur
Piotr Konopka
2004-01-18 21:56:47 UTC
Post by DMazur
1. Sa firmy zajmujace sie maszynami pakujacymi, zgrzewarkami: w Poznaniu
moge nawet podac telefoniczny namiar. Tam nabylem mój pierwszy, zbyt gruby,
drut oporowy.
W Poznaniu to można drut oporowy na metry kupić w sklepie OM
na Siemiradzkiego (pod Gembarą, po schodkach w dół). Mają kilka grubosci,
można kupić 10 cm też :)
--
pozdrawiam - Piotr Konopka
mailto:***@wlkp.top.pl
tel. (0-61) 656 25 65
--==PEGAZ==--
2004-01-19 06:55:14 UTC
Post by Marciu11 - Viper
[...]
Ja do mojej wycinarki zastosowalem odwiniety druz z opornika 39 Ohm 4W.
Mialem taki opornik - drut nawiniety na ceramiczna rurke. Moze jeszcze takie
cos da sie znalezc w sklepach elektronicznych. Do tego zastosowalem 30V
zasilacz od starej drukarki HP ... no i jest ...
--
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
PozDro 4 all ***@gazownia.gdansk.pl
CU NeXt TimE
Kuba
2004-02-27 14:28:26 UTC
Post by --==PEGAZ==--
Post by Marciu11 - Viper
[...]
Mozna by isc do sklepu zoologicznego kupic grzalke firmy aquael (ok 8 zl) i
ja rozbic/otworzyc i macie drut w zaleznosci od mocy grzalki rózne srednice.
tygrysek
2004-02-28 09:03:08 UTC
Ja zrobilem to tak:
Swoj drut dostalem z wydzialu fizyki naszego uniwersytetu
Sprobuj skontaktowac sie z jakims gosciem pracujacym na wydziale fizyki
(ale takim co lubi studentow :)) Taki drut maja na pewno (do jakis
grzalek itp) Podejrzewam ze dostaniesz go za darmo jesli tylko
umiejetnie porozmawiasz i powiesz do czego Ci potrzebny.

pozdrawiam
Daniel
Marciu11 - Viper
2004-02-28 13:28:45 UTC
Z glebin modelarni ...

t> Ja zrobilem to tak:
t> Swoj drut dostalem z wydzialu fizyki naszego uniwersytetu
t> Sprobuj skontaktowac sie z jakims gosciem pracujacym na wydziale fizyki
t> (ale takim co lubi studentow :)) Taki drut maja na pewno (do jakis
t> grzalek itp) Podejrzewam ze dostaniesz go za darmo jesli tylko
t> umiejetnie porozmawiasz i powiesz do czego Ci potrzebny.

t> pozdrawiam
t> Daniel

Dzieki za info, ale swoj problem rozwiazalem kupujac nowa spirale
grzewcza w sklepie ze 'zelaznym' sama spirala bez szamotki 900W
kosztuje 4,50. Rozwija sie pieknie, pieknie prostuje miedzy dwoma
kawaleczkami drewienek. Styr tnie tez jak trzeba.

Pozdrawiam MarCiu
--
Pozdrowienia,
Marciu11 mailto:***@o2.pl
Wojtek- mawwo

a***@poczta.onet.pl
2004-02-28 22:24:42 UTC
Post by Wojtek- mawwo
[...]
a ja do ciebie wysyłam na gg co jakiś czas prośbę o pdanie nr konta abym mógł
zakupic drut a ty się nie odzywasz
mój nr gg 1167957

arsene
t***@ids.pl
2004-02-29 20:15:14 UTC
Witam!!!

Ludzie ale kombinujecie jak lyse konie pod gore. Po jaka cholere rozwijac
spirale i prostowac drut??? To to samo co prostowanie banana!!!!! Wojtek czyt
Mawwo juz nie raz pisal o tym drucie na grupie. Ja kupilem od niego 2 partie
tego drutu i jest bardzo dobry. Cena tez naprawde nie jest wygorowana 1 zl za
mb. Sprobujcie poszukac w innych firmach w necie ceny srednio ok 4 zl netto za
1 metr. Ale coz skoro wolicie odwijac w imadlach itp itd to powodzenia. Ile
razy mozna odpowiadac na te same posty?? Chyba zaraz sie zapytam na forum
jeszcze raz gdzie kupic Depron po raz setny chyba na tej grupie. A propos taki
post juz znowu sie pojawil wiec chyba go zmienie na: Jaki model na pierwszy
raz?? To to samo co pytanie o depron.

Pozdrawiam
Marcin
Marciu11 - Viper
2004-02-29 23:57:54 UTC
Z glebin modelarni ...

tip> Witam!!!

tip> Ludzie ale kombinujecie jak lyse konie pod gore. Po jaka cholere rozwijac
tip> spirale i prostowac drut??? To to samo co prostowanie banana!!!!! Wojtek czyt
tip> Mawwo juz nie raz pisal o tym drucie na grupie. Ja kupilem od niego 2 partie
tip> tego drutu i jest bardzo dobry. Cena tez naprawde nie jest wygorowana 1 zl za
tip> mb. Sprobujcie poszukac w innych firmach w necie ceny srednio ok 4 zl netto za
tip> 1 metr. Ale coz skoro wolicie odwijac w imadlach itp itd to powodzenia. Ile
tip> razy mozna odpowiadac na te same posty?? Chyba zaraz sie zapytam na forum
tip> jeszcze raz gdzie kupic Depron po raz setny chyba na tej grupie. A propos taki
tip> post juz znowu sie pojawil wiec chyba go zmienie na: Jaki model na pierwszy
tip> raz?? To to samo co pytanie o depron.

tip> Pozdrawiam
tip> Marcin

Spokojnie spokojnie nie buzuj sie tak, bo jeszcze bedze problem :)

Pomyslmy tak sklep z grzalakami 300m plus drugie tyle do domciu.
szprycha rowerowa lub kawlak stalowego drutu.
Nakladasz spirale na drut i ciagnesz. Drut praktyczne od razu nadaje
sie do zalozenia na rame. Ale w chili nudy i zadumy przeciam go
przez listewke. I jest proaty jak stuna.
Praktycnze w ciagu 20 minut jestem gotowy do ciecia styro -lacznie z
czasem dojscia do skepu.
No rozumiem wieksze miasto dalej sklep. No niech to trwa godzine,
dwie.
Ja zaplacilem za spirale ok 4 zl rama ma 60cm. sporo z odwinetego
druta wisi po bokachac ;) Z cales spiralo ubylo moze 1/3 Wiec starczy
na uuu albo jeszcze dluzej ;) I tniesz tniesz tniesz.

Teraz tak zamow gdzies drut. Wiec albo telefon i dzwonisz. Albo
wchodzisz na stone, skladasz zamowienie. Zamowisz napewno nie metr, bo
glupio a i metra nie ma sensu. Do tego dolicz koszty pocztowe.
Watpie ze przesylka zoatnaie wyslana nastoenego dnia przesylka
kurierska :) I tak w sprzyjajacych okolicznosciach w przeciagu 4 dni
masz upragniony drut.

Teraz podsumowanie Ty czekasz na listonosza ja wyciolem uuuuuuu
skrzydelek.
Zaplaciles dobre 20 zl albo i wiiecej. Ja 4zl a za reszte popijam sobie
pifko zimne i smaczne :)

A drucik jest miodzio i moj i Twoj - chesz podele ci kawalek do oceny :)

Wiec spokojnie bez nerwow. Wiem ze jest zima stres swietlny. Ale luzu
idze wisona. Bedze lepiej :)

Kzde info jest dobre. A i miejsce depronu sie w sklepach zmienia. Nowi
przychodza i sie pytaja i pytac sie beda. Nie chesz nie odpowidaj. Ale
powol innym zadawac pytania i czerpac z tego przyjemnosc. Modelarstwo
to nie przymus. Pytania rowniez. Odpowiedzi tez.

Pozdrawiam Wsztkich. Udalengo ciecia styro. I tymi kupionymi drutami i
tymi odwijanymi :)

MarCiu
--
Pozdrowienia,
Marciu11 mailto:***@o2.pl
tygrysek
2004-03-01 08:24:59 UTC
Post by Marciu11 - Viper
[...]
Tak sobie pomyslalem ze smutno by sie zrobilo na grupie gdyby co jakis
czas ktos nie zapytal: Jaki pierwszy model itp
Jakby ich zabraklo to znaczy ze nowych modelarzy nie przybywa...

pozdrawiam
Daniel