Żyroskop.
kogutek
2011-03-12 01:46:08 UTC
Czesć. Jesteście praktykami. Mam problem. Zrobilem sobie wysięgnik do kamery.
Takiej normalnej. Przy pełnym wysunieciu (3,5 metra) widać ze jest potrzebna
zyroskopowa stabilizacja. Miałem z przydasiów żyroskop mechaniczny od czołgu.
Założlęm i jest bardzo dobrze. Tylko że ten żyroskop jest duży i waży
kilkanaście kilogramów. Poczytalem o żyroskopach elektronicznych. Niby
wszytstko jest super. Ale jak by jakiś praktyk mogł pokierować na wląściwe
tory to byłbym wdzięczny. otzrebował bm żyroskop z wyjściem analogowym. Pełny
zakres powinien mieć w zakresie gora 2 stopni. Czy da się tak wzmocnic sygnał
z przetwornika żeby szumy nie były większe od sygnalu użytecznego?
Marek S
2011-03-12 12:26:51 UTC
to nie sa żyroskopy w takim sensie jak myślisz . niby można taką platformę
zdobić ale mechanizmy wykonawcze były by dość duże .
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
sco
2011-03-15 21:30:15 UTC
Post by kogutek
[...]
Odpowiadamy POD postem.

Mozna troche bardziej sprecyzowac problem? Jak to ma w ogole pracowac??
Jakis schemat pogladowy czy cus :P
s***@gazeta.pl
2011-03-15 22:38:05 UTC
Post by kogutek
[...]
Pracowalo jak stabilizator lufy czołgu bo zyroskop jest od czołgu. Jest
prostowód. Ustawia on uchwyt kamery rownolegle do podloża. Do tego są jeszcze
dwa silniki z przeklądaniami do kęcenia kamerą w pionie i poziomie. Kamera
jest na 3 metrowym ramieniu i nie da się tego zrobić ręcznie bo moze byc pzry
ziemi i na wysokości 3 metrów. Im dalej jest wysunięte ramię zurawia tym
wieksze drgania obrazu. Wszystko jest zrobione zgodnie z logiką. Ramę
stosunkowo lekkie podstawa i wozek ciężkie. Za ambitny bylem i przedobrzyłem w
wysuwanym ramieniem. Najbardziej czuje się drgania przy starcie i hamowaniu.
Do tego widać je oczami tylko w pionie. Prawdopodobnie w poziomie ze względu
na to że czlowiek ma dwoje oczu w jakiś sposób mózg to niweluje. Zalożenie
żyroskopu mechanicznego bardzo pomoglo. On ma tylko trzy stany. dół, brak
sygnalu jak dobrze i góra. Analogowy sygnał był by lepszy a i elektroniczny
żyroskop jest mniejszy.
sco
2011-03-16 02:18:33 UTC
Post by s***@gazeta.pl
Post by kogutek
[...]
No modelarskie zyro nie da sygnalu o jakim mowisz, ale mozna to
rozwiazac prosciej, dajesz zyro ktore trzyma caly czas jeden
kierunek(nie pamietam nazwy, ale jest takie ustrojstwo na pewno ;) ), do
tego mocne serwo cyfrowe i masz stabilizator. Na dol ciagniesz kabel i
dajesz na sygnalowy generator pwm-u i zasilanie np. z przetwornicy badz
trafa z prostownikiem i stabilizatorem. Ruch lewo prawo samej kamery
moza tak samo rozwiazac, pomijajac zyro.
adamschodowy
2011-08-11 12:56:57 UTC
Post by kogutek
[...]
chciałbym ten twój kombajn zobaczyć :) no i jego kosztorys
przejrzyj karty katalogowe firmy murata np szukajac pod haslem gyrostar - to
są piezoelektryczne "zyroskopy" wykorzystujace efekt coriolisa i dajacy na
wyjsciu sygnal analogowy (ale cyfrowe też są) jakos z zakresu 0-1V, ktory
jesli chodzi o szumy itp, poddaje sie czyszczeniu raczej algorytmami. taki
czujnik jest cholernie mały i montowany powierzchniowo, coś jak ćwiartka
karty SIM. upierdliwe w montażu bo wyprowadzenia to metalizacja na spodzie.
są jedno-, dwu- i trzyosiowe, dowyboru. być może pod nazwą "żyro"
funkcjonują też w modelarstwie gotowce w postaci czegoś z gotowymi wyjściami
pod serwa.
ALE podejrzewam że nie potrzebjesz żyroskopu tylko akcelerometr - przecież
na końcu 3-metrowego promienia przesunięcie o 1cm to jakaś tysięczna minuty,
nie sądzę byś był to w stanie wykryć jako kręt. A taki akcelerometr
rejestruje liniowe przyspieszenia rzędu 0,01g i często służy do rejestracji
drgań, bo to o nie tu chodzi. Ale nie wiem, czy nie prościej byłoby dać
jakiś umiarkowany balast i zamortyzować go razem z kamerą, pewnie byłoby to
o tyle lepsze że prostsze, tańsze i bardziej niezawodne. mechanika typu
serwa itp mają jakieś własne inercje które pewnie w pewnych sytuacjach
mogłyby rezonować co dawałoby efekt gorszy niż sytuacja początkowa. jaki
masz na to budżet, że się tak bezczelnie zapytam?