Pierwsze pytanie - łódka
Andrzej W.
2012-04-19 11:44:16 UTC

Troszkę z nudów kupiłem taki wrak:
w celu pierwszej przygody z modelarstwem.
Jestem elektronikiem i mam odrobinę doświadczenia z mechaniką, może
sobie jakoś poradzę.

Prosił bym o wyrozumiałość w odpowiedziach lub skierowanie mnie w
miejsca gdzie mógłbym znaleźć odpowiedzi na nurtujące mnie pytana.

W czasie mycia, szczególnie górnej części miejscami starła się biała
farba i wylazł czerwony plastik, jaka farbą można go malować?

Spód kadłuba jest chyba inaczej malowany, bo warstwa wydaje się trwalsza
i grubsza, czy tu należny stosować inną farbę, czy w ogóle tego nie malować?

Z wierzchu jest kilka dziur po starym osprzęcie, w jaki sposób dokonać
renowacji tak by po malowaniu nie było śladu po tych otworach i by to
się nie rozsypało po pierwszym pływaniu?

W dnie jest pękniecie przy mocowaniu starego osprzętu, o którym
sprzedający zapomniał wspomnieć. Pękniecie ma chyba charakter
zmęczeniowy, dużo mniejszych pęknięć na długości ok 5 cm wzdłuż
wklejonego w dno wzmocnienia (półeczki?).
Pękniecie idzie w poprzek kadłuba i jest symetryczne.
Jak to zabezpieczyć?
Myślałem by usunąć to coś, co jest przyklejone wewnątrz kadłuba,
oczyścić powierzchnię i dać na spód kawałek maty szklanej znacznie
większy od uszkodzenia.

Tu są zdjęcia, przepraszam za kiepską jakość:
https://picasaweb.google.com/Andrzejxw/Slizg
To na którym nie wiadomo co widać to jest oświetlony od wnętrza kadłub,
zdjęcie robione z zewnątrz. Widać tam prześwitujące prostokątną wklejkę
chyba z pleksi oraz drewnianą prostokątną podkładkę.

Chciałbym zabudować w kadłub napęd elektryczny, jakie są zasady
dobierania mocy i obrotów silnika do takiego rozwiązania?
Kadłub ma długość ok. 70 cm i szerokość 25 cm, śruba napędowa ma
maksymalną średnicę 40 mm.
Jak przeglądam internet to silniki elektryczne bez szczotkowe są
przeważnie charakteryzowane poprzez coś co ma jednostkę KV i maksymalny
prąd chwilowy.
Jakie parametry powinien mieć silnik do tego modelu? (raczej z tych
tańszych niż droższy).
Co oznacza "Outrunner" w nazwie silnika?

Pozdrawiam,
Andrzej.
Andrzej W.
2012-04-20 09:37:25 UTC
Na tym zdjęciu widać napęd:
https://picasaweb.google.com/Andrzejxw/Slizg#5733412122864773122

Czy taki pobór wody do chłodzenia mocno wpływa na wydajność napędu?
Nie będę używał chłodzenia wodnego, więc mogę nie montować tej rurki.
Czym uszczelniać przeloty w dnie kadłuba, na ster chłodzenie i wał?
Czy nie powinna to być jakaś masa elastyczna?
Np. na tym zdjęciu
https://picasaweb.google.com/Andrzejxw/Slizg#5733074916209939298
widać uszkodzenia w miejscu mocowania wału od wewnątrz. Przypuszczam, iż
powstały one na skutek wibracji silnika, który był pewnie na sztywno,
bez amortyzacji zamocowany w kadłubie i przenosił swoje drgania na wał
również zamocowany na sztywno.

Czy silnik z poniższego linku będzie się nadawa?
http://www.dealextreme.com/p/35706

Pozdrawiam,
Andrzej.
c***@o2.pl
2012-04-20 21:16:36 UTC
Post by Andrzej W.
Czy silnik z poniższego linku będzie się nadawa?
http://www.dealextreme.com/p/35706
Witaj,

niestety nie pomogę Ci w renowacji i uzbrojeniu kadłuba, gdyż latam, a
przedtem jeździłem - nigdy nie pływałem. Natomiast mogę pomóc w elektronice.
Ten silnik, to "outrunner" lotniczy i do łódki się nie nadaje. Chyba, że ma
być to łajba a nie szybki ślizgacz.

Zajrzyj na świeżo odrestaurowane forum pfmrc.eu - są tam działy dla
wodniaków. Z całym szacunkiem dla usenetu - ta forma komunikacji niemal
zanikła jeśli chodzi o modelarstwo.
--
pozdrawiam,
Łukasz
tompolex
2012-04-23 06:54:47 UTC
Post by Andrzej W.
Witam,
ciach

Post by Andrzej W.
tańszych niż droższy).
Co oznacza "Outrunner" w nazwie silnika?
ciach

outrunner oznacza że obraca się w tym silniku zewnętrzna część korpusu.
Taki silnik zdecydowanie nie nadaje się do łodzi. Zainteresuj się
silnikami bezszczotkowymi ale inrunner co najmniej z radiatorem a
najlepiej z chłodzeniem wodnym. Ten typ łodzi to ślizgacz wymagający
sporych mocy i wysokich obrotów. Z tańszych: silniki szczotkowe klasy
500 + (chociaż może być za mało do wprowadzenie tej łódki w ślizg).
Poszukaj jakiegoś forum związanego z modearstwem wodnym o ślizgach -
tutejsza grupa raczej większość to latacze ;)

tu masz trochę na szybko znalezionej teorii :
http://www.marecki.user.icpnet.pl/slizg.htm
i praktyki
http://modelerc.info/modele/volcano/

miłej zabawy.
Andrzej W.
2012-04-23 19:36:20 UTC
Dziękuję za odpowiedzi, te na grupie i te prywatne.
Poczytałem już sobie trochę i wygląda na to, że ślizg na początek to
najgorszy wybór. :-)

Już wiem, outrunner to złe rozwiązanie, kierując się trochę ceną
zdecydowałem się na Graupner SPEED 600 RACE 8,4V (6312).

Muszę teraz odgadnąć z jakiego materiału jest mój kadłub, by móc go
naprawić, nie jest to na pewno laminat. Są na to jakieś metody?
Spód kadłuba ma grubość ok. 1mm, jest biały w całe swojej objętości,
elastyczny, gładki i niezbyt twardy.
Góra kadłuba jest z czerwonego materiału trochę cieńszego, elastycznego
ale chyba bardziej kruchego.
Andrzej
tompolex
2012-04-24 10:58:44 UTC
Post by Andrzej W.
[...]
Wybierając silnik pamiętaj że potrzebujesz jeszcze kontroler do niego,
jedno i drugie w przypadku silników bezszczotkowych drogie ale za to
trwałość oraz sprawność znacznie lepsza i znacznie lepsza inwestycja na
przyszłość jeśli zabawa ci się spodoba

Co do materiałów - ciężko zgadywać .. góra to prawdopodobnie zwykły
laminat lub plastik łatwy do sklejenia zwykłym cjanoakrylem, dół jeśli
jest eleastyczny to rodzaj abs w przypadku pęknięcia trudno
naprawialny ..niby są do tego kleje ale skuteczność pozostawia wiele do
życzenia - najlepiej naprawia się przez "spawanie", możesz też próbować
laminować od wewnątrz żywicami epoksydowymi plus tkanina, wcześniej
porządnie zmatowić i odtłuścić
Andrzej W.
2012-04-24 18:02:11 UTC
Post by tompolex
[...]
Co do silnika to na razie ten Graupner SPEED 600 RACE 8,4V ze względu na
cenę, kontroler i radio będzie mojej produkcji. Mam nadzieję, że nie
spalę silnika, mam trochę ogniw LiFe z poprzedniego projektu a one dają
tyle prądu ile silnik sobie weźmie...
Post by tompolex
.. możesz też próbować
laminować od wewnątrz żywicami epoksydowymi plus tkanina, wcześniej
porządnie zmatowić i odtłuścić
Do tego się skłaniam, dam laminat na całość i mam nadzieję, że będzie
dobrze.
Andrzej
Tom01
2012-04-24 22:13:28 UTC
Post by Andrzej W.
ze względu na
cenę, kontroler i radio będzie mojej produkcji.
Jaki jest tego sens? Używny komplet aparatura + zintegrowany wodoodporny
kontroler, np samochodowy, kosztuje dosłownie grosze. Jakby było trzeba
to w gratach u siebie też znajdę a i w ogłoszeniach mnóstwo tego.
Tom01
Andrzej W.
2012-04-25 05:32:46 UTC
Post by Tom01
Jaki jest tego sens?
Zabawa i satysfakcja.
Czasem co prawda coś nie wyjdzie, ale kto by się tym przejmował :-)
Wszystko da się kupić, ale nie daje to wtedy takiej frajdy.
Andrzej
Michoo
2012-04-25 20:50:22 UTC
Post by Andrzej W.
Post by Tom01
Jaki jest tego sens?
Zabawa i satysfakcja.
Czasem co prawda coś nie wyjdzie, ale kto by się tym przejmował :-)
Wszystko da się kupić, ale nie daje to wtedy takiej frajdy.
Obawiam się, że możesz się ostro przy tym sfrustrować - zrobienie radia
działającego przy silniku szczotkowym z poborem kilkunastu amperów nie
na leży do prostych. Sam kontroler jest prosty - 2 tranzystory,
stabilizator i uC, ale aparaturę imo lepiej kupić chińską - najtańsza
kosztuje ~100zł a ryzyko, że się będziesz musiał wyprawiać na środek
jeziora po model jakby mniejsze.
Michoo